27 ste etappe Saint Marie Col de Menté

De rustdag heeft me goed gedaan.
Ik heb er weer zin in vandaag.
De benen voelen goed en het is niet zo heet meer.
Ik vertrek na een lekker ontbijt vol goede moed om 08:00 uur richting de Col de Menté.
Het plan is om eerst even langs de supermarché te gaan.
Nou dat loopt weer ff anders dan gedacht.
Achterband lek.
Er zit een vishaakje in! Dwars erdoorheen!
Daar gaat m’n laatste reserve binnenband!
Ik ben op weg naar niemandsland in de Pyreneën, zonder reserve binnenband ga ik daar echt niet heen.
Ik informeer bij een postbode of zij misschien een fietsenmaker weet.
Qui, a Louchon zegt ze. Dat is 19 km de verkeerde kant op! En 200 meter hoogteverschil!
En het regent pijpenstelen!
Ik zit er ff helemaal doorheen.
Toch maar eerst de supermaché in om voor de lunch te zorgen.
Als ik weer buiten kom overweeg ik een taxibusje te regelen en terwijl ik m’n opties sta te bedenken rijdt er op het parkeerterrein van de supermarché een wit Renault busje voorbij.
De chauffeur kijkt me aan en in een reflex steek ik m’n hand op en hij stopt.
Hij vraagt wat er is en ik probeer hem uit te leggen wat er aan de hand is en vraag of hij mij een lift wil geven naar de fietsenmaker in Louchon.
Hij spreekt alleen Frans maar hij begrijpt wat ik bedoel en voor ik het weet ligt mijn fiets in het busje en zijn we onderweg naar Louchon!
Ik probeer hem onderweg duidelijk te maken hoe bijzonder ik het vind dat hij mij zomaar helpt maar ik kan geen woorden vinden.
Mercie beaucoup is alles wat ik uit kan brengen. En uit mijn rechter ooghoek veeg ik stiekem een traan weg…
Wat een topper deze Fransman!
Hij zet me af voor de fietsenmaker en ik bedank hem nogmaals voor de lift.
Ik ben dankzij hem ruim anderhalf uur voor de lunchpauze van de fietsenmaker in de winkel en word meteen geholpen!
Het worden uiteindelijk twee nieuwe buiten-en binnenbanden.
Maar er is nog iets wat ik na overleg met de monteur laat monteren, en dit onderdeel kan nog wel eens de sleutel zijn tot het binnen de beschikbare tijd behalen van het uiteindelijke eindpunt in Saverne!
Nu moet ik even terug in de tijd….
Eind vorig jaar toen duidelijk werd dat ik deze reis ging maken, werd me al snel duidelijk dat ik op mijn toenmalige racefiets geen bagage kon vervoeren.
Dus ik besloot terug te gaan naar de Zaanse fietsenmaker waar ik deze tweedehands racefiets een jaar eerder had aangeschaft om hem in te ruilen voor een nieuwe gravel bike.
Ik had natuurlijk uitgelegd wat ik van plan was, en deze nieuwe fiets was volgens de verkoper uitermate geschikt voor mijn reis . Met de Shimano schijfremmen en versnellingen en niet te vergeten de bevestigingspunten voor extra bidons en bagagerekken.
In het vroege voorjaar had ik al mijn spullen compleet en ging ik naar de Belgische Ardennen voor een testrit. Met m’n nieuwe fiets en met alle bagage de heuvels in.
Al snel werd mij duidelijk dat ik óf te zwaar was óf niet het goede verzet had.
Na thuiskomst ben ik naar de fietsenwinkel gegaan en heb gevraagd of er een ander ( groter )achtertandwiel gemonteerd kon worden. Daar ik bang was, dat ik straks de echte cols niet over zou komen.
Dat wist de lokale fietsenmaker zo niet maar hij zou bellen met Shimano of daar een oplossing voor was.
Nee, was het antwoord; dit was het maximaal haalbare verzet en als ik dat persé toch wilde dan moet er een andere derailleur en andere shifters gemonteerd worden en dat kon nog wel eens een dure grap worden.
Ik moest maar meer trainen en sterker worden…..
Dat ben ik dus maar gaan doen.

Maar nu 2800km en 37 cols later kom ik in Frankrijk in een stadje Louchon in een fietsenwinkel van 160 vierkante meter een hoofdschuddende Franse mecaniciën tegen die me vraagt waarom ik in hemelsnaam niet een lichter achterverzet gemonteerd heb!
Deze nieuwe Shimanotypes zijn nl ook geschikt voor een mountainbike groep! Namelijk de 11- 46!
En ik fiets met de 11-34 in het rond.
Ja, hij heeft hem op voorraad en ja, hij kan hem er gelijk onder schroeven.
3 Kwartier later is hij klaar.
In die tijd drink ik 2 kopjes koffie op het terras naast de fietsenwinkel en sta ik vervolgens zomaar naast mijn fiets met twee nieuwe banden én een 46-11 groepset!
Ik fiets 19 km terug naar het punt in de route waar ik vanmorgen lek reed en begin vol verwachting aan de beklimming van de Col de Menté.
Er staat 1 uitroepteken achter in het routeboek dus een mooie tester!
Hij begint met 11% en ik schakel al snel naar het grootste achtertandwiel. Het is nog steeds zwaar maar ik krijg m’n trappers gewoon rond, ik hoef niet te gaan staan op de pedalen, ook niet als het richting 13% gaat!
Wat een verademing! Ik hóef ook niet meer te stoppen om op adem te komen. Ik stop nog wel, maar dan om een slok water te nemen of een foto, of om even van het uitzicht te genieten.
Ik trek zelfs een sprintje naar de volgende haarspeldbocht om de achteropkomende bus ff voor te blijven! Het begint ondertussen wel te onweren en te regenen,
en als ik op de top ben laat ik me even fotograferen bij het bord, en ga in de auberge een stempel halen.
Het is inmiddels half vier.
Ik vraag uit nieuwsgierigheid wat een kamer kost.
23 Euro met ontbijt maar geen eigen douche en toilet, zegt de herbergier.
Even later staat m’n fiets in de garage van de herberg en ik onder de douche.

Mijn nieuwe achter cassette!

3 gedachten over “27 ste etappe Saint Marie Col de Menté

1. Nou-nou Wim, je doorloopt wel een heel scala aan pechvoorvallen, maar gelukkig zijn er hulpvaardige Fransen …. Hulde voor jouw doorzettingsvermogen !